dobry psycholog Radom
Pomogliśmy setkom osób - dzięki
nam poukładali swoje sprawy.
Długo po rozstaniu z mężem nie mogłam normalnie
funkcjonować, dopiero gdy trafiłam na poradnię Pani Joanny, życie poukładało mi się na nowo. ~ Katarzyna Michalska, 38lat
2 Nie wiedziałam, że tak łatwo mozna dobie radzić
z problemami dnia codziennego.
Psycholog Radom - zdecydowanie godny polecenia. ~ Anna, 28lat
Przelicz sobie stres

W życiu każdego człowieka zdarzają się sytuacje stresujące. Zastanów się, jak wygląda lista tych sytuacji w twoim życiu. Pamiętaj, że stresem jest nie tylko to, co „pogarsza" naszą sytuację (np. Zmniejszenie pensji czy degradacja na stanowisku w pracy), ale także to, co pozornie nie powinno wywoływać stresu (np. Podwyżka czy awans zawodowy). W skali wyjątkowo stresujących sytuacji życiowych znajdują się także wydarzenia z pozoru zupełnie nie stresujące. Przypomnij sobie ostatnio święta spędzone z rodziną (czy zdążę z obiadem?, czy dzieci zachowają się tak jak należy?, Czy tylko ja mam kłopoty (inni są tacy szczęśliwi i uśmiechnięci?, czy tylko ja nie potrafię zorganizować sobie czasu? I tysiące podobnych pytań nieustannie każe ci dokonywać oceny swojego życia w porównaniu z życiem innych).

Oto lista Holmesa i Rahe'a. Zakreśl, które wydarzenia dotyczą ciebie (chodzi o okres ostatnich 12 miesięcy) a potem oblicz sumę punktów. Na końcu zapoznaj się z wynikami.

 

Lp.

Zdarzenie

Punkty

1.

Śmierć współmałżonka

100

2.

Rozwód

73

3.

Separacja małżeńska

65

4.

Pobyt w więzieniu

63

5.

Śmierć bliskiego członka rodziny

63

6.

Zranienie ciała lub choroba

53

7.

Zawarcie małżeństwa

50

8.

Zwolnienie z pracy

47

9.

Pogodzenie się ze skłóconym małżonkiem

45

10.

Przejście na rentę lub emeryturę

45

11.

Choroba w rodzinie

44

12.

Ciąża

40

13.

Kłopoty w pożyciu seksualnym

39

14.

Powiększenie rodziny

39

15.

Rozpoczynanie nowej pracy zawodowej

39

16.

Zmiany w dochodach finansowych

38

17.

Śmierć bliskiego przyjaciela

37

18.

Zmiana zawodu

36

19.

Wzrost konfliktów małżeńskich

35

20.

Hipoteka ponad 10.000 dolarów

31

21.

Wiadomość o konieczności zwrotu większego długu lub pożyczki

30

22.

Zmiana stopnia odpowiedzialności w życiu zawodowym

29

23.

Opuszczenie przez dzieci domu rodzinnego

29

24.

Kłótnie i starcia z krewnymi współmałżonka

29

25.

Wzmożenie wysiłku dla wykonania jakiegoś zadania

28

26.

Początek lub zakończenie pracy zawodowej współmałżonka

26

27.

Rozpoczęcie lub zakończenie nauki szkolnej

26

28.

Zmiany standardu, poziomu życia

25

29.

Zmiany osobistych nawyków i przyzwyczajeń

24

30.

Starcia z szefem

23

31.

Zmiany warunków pracy lub najbliższego otoczenia

20

32.

Zmiana mieszkania

20

33.

Zmiana szkoły

20

34.

Zmiana w spędzaniu wolnego czasu

19

35.

Zmiany w praktykach religijnych

19

36.

Zmiany w nawykach życia towarzyskiego

18

37.

Hipoteka lub zaciąganie długu poniżej 10.000 dolarów

17

38.

Zmiana nawyków snu

16

39.

Zmiana częstości spotkań rodzinnych

15

40.

Zmiana nawyków żywieniowych

15

41.

Urlop

13

42.

Święta Bożego Narodzenia

12

43.

Małe naruszenie przepisów prawnych

11

 

Punkty

Co to znaczy?

150–199 jednostek stresu

37-procentowa szansa choroby spowodowanej stresem w ciągu kolejnych 2 lat

Nie jest źle. Skup się na technikach, które mogą pomóc ci zapanować nad stresem. Skup się na tym, żeby poświęcać więcej czasu sobie. Zastanów się, ile czasu w ciągu dnia poświęcasz na własną przyjemność?. Zastanów się także, jak twój stres wpływa na najbliższych członków twojej rodziny.

200–299 jednostek stresu

51-procentowa szansa choroby spowodowanej stresem w ciągu kolejnych 2 lat

Twój poziom stresu jest naprawdę wysoki. Warto zastanowić się nad tym, jakie sposoby radzenia sobie ze stresem stosuję w swoim życiu. Zadaj sobie pytanie, czy potrafisz zmienić to, co najbardziej cię stresuje. Ważne jest także to, byś obserwował, czy zachodzące w twoim życiu zmiany są korzystne czy też nie (w jakim kierunku zmienia się twoja sytuacja). Zastanów się, jak myślisz o tym, co cie spotyka. Czy twoja szklanka jest do połowy pusta czy pełna?.

ponad 300 jednostek stresu

79-procentowa szansa choroby spowodowanej stresem w ciągu kolejnych 2 lat

STOP!!!

Zatrzymaj się przez moment i zastanów, co możesz zrobić, żeby wyzwolić się spod wpływu stresujących cię wydarzeń. Pamiętaj, że duże znaczenie ma to, jak sam o nich myślisz!!! Nawet jeśli nie masz na coś wpływu, pamiętaj, że czas może działać na twoją korzyść. Pamiętaj także, że większość rzeczy, których się obawiamy, nigdy się nie zdarza. Jeśli nawet teraz dzieje się coś niekorzystnego, pamiętaj, że podobne rzeczy działy się już wcześniej i przecież poradziłeś sobie z nimi. Jedno jest pewne – nie możesz tak dalej. Musisz coś zmienić, ponieważ trwanie w tej sytuacji będzie pogłębiać twoje przygnębienie i poczucie bezsilności.