dobry psycholog Radom
Pomogliśmy setkom osób - dzięki
nam poukładali swoje sprawy.
Długo po rozstaniu z mężem nie mogłam normalnie
funkcjonować, dopiero gdy trafiłam na poradnię Pani Joanny, życie poukładało mi się na nowo. ~ Katarzyna Michalska, 38lat
2 Nie wiedziałam, że tak łatwo mozna dobie radzić
z problemami dnia codziennego.
Psycholog Radom - zdecydowanie godny polecenia. ~ Anna, 28lat
Skala objawów depresyjnych

 

I. Oceń swój smutek, podkreślając najlepiej charakteryzujące Cię zdanie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Nie jestem smutny

  2. Jetem smutny, ale łatwo można mnie pocieszyć

  3. Przez większość czasu jestem smutny i nieszczęśliwy

  4. Przez cały czas jestem smutny i skrajnie przygnębiony

 

II . Spróbuj ocenić, na ile Twój nastrój jest czymś stałym a na ile związany jest z występujacami okolicznościami. W tym celu podkreśl najlepiej charakteryzujące Cię zdanie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Sporadycznie odczuwam smutek i jest on związany z okolicznościami życiowymi.

  2. Odczuwam smutek lub przygnębienie, ale mój nastrój może bez trudności ulec poprawie

  3. Odczuwam przenikliwe uczucie smutku

  4. Smutek, przygnębienie, cierpienie utrzymują się stale, nie ulegają wahaniom.

 

III. Zastanów się teraz czy odczuwasz zdenerwowanie, niepokój, wewnętrzne napięcie. Przeczytaj poniższe twierdzenia podkreślając najlepiej charakteryzujące Cię zdanie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Jestem spokojny i nie czuję wewnętrznego napięcia.

  2. Okresowo odczuwam zdenerwowanie i dyskomfort

  3. Stale towarzyszy mi uczucie napięcia wewnętrznego lub pojawiają się okresowo napady paniki, nad którymi trudno panuję

  4. Ciągle towarzyszy mi uczucie lęki i przerażenia. Przytłacza mnie panika.

 

IV. Przypomnij sobie jak wyglądał Twój sen w czasie, gdy wszystko było w porządku. Zastanów się jak teraz wygląda Twój sen i wybierz najbardziej charakteryzujące Cię twierdzenie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Śpię tak jak zwykle

  2. Miewam niewielkie trudności w zasypianiu lub też zdarza się, że mój sen jest płytszy, czasem przerywany.

  3. Śpię o co najmniej 2 godziny krócej niż normalnie lub mam co najmniej 2 godzinną przerwę we śnie.

  4. Śpię 3 lub 3 godziny. Więcej nie mogę.

 

V. Oceń, czy wystąpiły u Ciebie problemy z apetytem w porównaniu z okresem pełnego zdrowia. Wybierz najbardziej charakteryzujące Cię twierdzenie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Mam normalny apetyt

  2. Mój apetyt nieznacznie się zmniejszył

  3. Występuje u mnie zupełny brak apetytu. Jedzenie wydaje mi się pozbawione smaku

  4. Inni muszą namawiać mnie do jedzenia.

 

VI. Zastanów się czy nie występują u Ciebie trudności w koncentracji, skupieniu myśli. Wybierz najbardziej charakteryzujące Cię twierdzenie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Nie mam żadnych trudności w koncentracji uwagi

  2. Ostatnio towarzyszą mi lekki i przemijające trudności w skupieniu myśli

  3. Mam na tyle duże trudności w skupieniu uwagi, że trudno mi czytać lub podtrzymywać rozmowę.

  4. Czytanie lub prowadzenie rozmowy wymaga ode mnie ogromnego wysiłku.

 

VII. Oceń, czy występują u Ciebie trudności w wykonywaniu codziennych trudności, które do tej pory nie sprawiały Ci większych kłopotów. Wybierz najbardziej charakteryzujące Cię twierdzenie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Nie mam kłopotów z wykonywaniem codziennych działań. Nie obserwuję też spowolnienia wykonywania codziennych obowiązków.

  2. Towarzyszą mi trudności w rozpoczynaniu czynności.

  3. Towarzyszą mi trudności w rozpoczynaniu prostych, codziennych czynności. Ich wykonanie wymaga ode mnie wysiłku.

  4. Odczuwam stałe znużenie. Nie jestem zdolna do wykonywania jakichkolwiek czynności bez pomocy.

 

VIII. Zastanów się, czy odczuwasz mniejsze niż wcześniej zainteresowanie otoczeniem lub czynnościami, które zwykle sprawiały Ci przyjemność. Wybierz najbardziej charakteryzujące Cię twierdzenie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Odczuwam normalne zainteresowanie otoczeniem i innymi ludźmi.

  2. Mam obniżoną zdolność do czerpania radości ze zwykłych zainteresowań.

  3. Utraciłem zainteresowanie otoczeniem. Utraciłem uczucia dla przyjaciół i znajomych

  4. Mam poczucie braku emocji, nie mogę odczuwać nawet gniewu, żalu czy przyjemności. Mam jakby blokadę na uczucia, także wobec najbliższej rodziny oraz przyjaciół.

 

IX. Oceń na ile charakteryzują Cię pesymistyczne myśli, poczucie winy lub przekonanie o swojej mniejszej wartości. Wybierz najbardziej charakteryzujące Cię twierdzenie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Nie mam pesymistycznych myśli.

  2. Tylko przelotnie towarzyszą mi myśli o własnych niepowodzeniach lub uczucie mniejszej wartości.

  3. Ciągle mam wrażenie, że znaczę mniej niż inni. Ciągle mam także poczucie winy oraz zdecydowanie źle widzę przyszłość.

  4. Mam poczucie ogromnej klęski, grzechu, winy. Moich uczynków nie można odkupić ani naprawić. Jestem zupełnie do niczego i nic nie może tego mnienić.

 

X. Zastanów się na ile towarzyszy ci uczucie utraty sensu własnego życia. Wybierz najbardziej charakteryzujące Cię twierdzenie. Podejmij decyzję, czy ocena powinna znajdować się przy punktach 0,2,4,6 czy tez pomiędzy nimi (1,3,5).

  1. Cieszę się życiem. Przyjmuję je takim jakie jest

  2. Jestem znużony życiem. Przelotnie towarzyszą mi myśli o samobójstwie.

  3. Prawdopodobnie lepiej byłoby nie żyć. Dość często myślę o samobójstwie bo wtedy rozwiązywałyby się moje problemy.

  4. Mam konkretne plany jak popełnić samobójstwo. Czekam jedynie na nadarzającą się okazję.

 

Oblicz ilość punktów zliczając cyfrę zakreśloną przy odpowiedzi na poszczególne pytania.

0 -11 punktów: nie masz objawów depresyjnych.

12 – 19 punktów: występują u Ciebie objawy łagodnej depresji. Warto zastanowić się nad jej przyczynami i zasięgnąć porady specjalisty.

20 – 28 punktów: występują u ciebie objawy depresji o umiarkowanym nasileniu. Zdecydowanie powinieneś zasięgnąć porady specjalisty.

Powyżej 29 punktów: objawy występujące u ciebie mogą wskazywać na ciężką depresję. Pomoc specjalisty jest niezbędna.

 

UWAGA

Test ma jedynie wartość orientacyjną. Nie zastępuje wizyty u specjalisty, który dokładnie oceni Twój stan zdrowia i ustali najlepszy sposób leczenia. Pamiętaj, że nie każdy obniżony nastrój jest depresją, ale każda depresja wymaga interwencji. Każdy człowiek w różnych okresach swojego życia przechodzi przez okresy, które potocznie nazywamy „chandrą”. Jeśli jednak stan ten przedłuża się (powyżej 2 tygodni) lub znacznie nasila, zasięgnij porady specjalisty. PAMIĘTAJ DEPRESJE DA SIĘ LECZYĆ.